معرفی گل آنتوریوم

وبلاگی برای گلها و چاپی ها

معرفی گل آنتوریوم

۱,۹۴۳ بازديد
گل طبیعی آنتوریوم آندرانوم (Anthurium andreanum) از خانواده‌ آراسه و در لیست گیاهان آپارتمانی گلدار قرار می‌گیرد. شاید در نگاه اول به نظرتان شرایط نگهداری گل آنتوریوم مقداری دشوار به نظر برسد، اما این چنین نیست. این گل زیبا دارای برگهای سبز، پهن و قلبی شکل است و زیبایی برگها به اندازه‌ای است که در صورت نداشتن گل، باز هم ظاهری چشم نواز خواهد داشت.

گل های رنگارنگ و با دوام و ظاهر شیک و مدرن موجب شده است که آنتوریوم یک گیاه پر استفاده در طراحی دکوراسیون باشد. علاوه بر این می‌توانید از این گل زیبا در دسته گل عروس، هدیه های شکیل و رنگ سفید یا سیاه آن ‌را حتی در مراسم یادبود نیز استفاده کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با شرایط نگهداری گل آنتوریوم قرمز و دیگر انواع آن آشنا شوید.


نیازها و نگهداری آنتوریوم
به طور خلاصه باید گفت که این گیاه به نور غیر مستقیم، دمای معمول اتاق، آبیاری متوسط و خاک با زهکشی خوب نیاز دارد تا رشد خوبی داشته باشد پس اگر نور کافی ندارید سمت این گیاه نروید. ولی در ادامه به بررسی کامل تمامی نیازها می پردازیم.


نور مناسب برای آنتوریوم

گیاهان آنتوریوم نیازمند نور غیرمستقیم آفتاب هستند و هرچه ساعات روشنایی بیشتر باشد، برای آن ها بهتر است و بیشتر گل می دهند. آن ها محیطی سایه دار همانند جنگل استوایی که زیستگاه اصلی آن هاست نیاز دارند. میزان نوری که آنتوریوم ها می توانند در نواحی گرمسیری در طول تابستان تحمل کنند، ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

آنتوریوم را باید در مکانی روشن با نور یک نواخت و پخش شده قرار دهید. سعی کنید گیاه در فاصله ۲ تا ۳ متری از یک پنجره قرار داشته باشد. اگر نور کافی نباشد، آنتوریوم گل نمی دهد. آنتوریوم هایی که شاخ و برگ بیشتری دارند و به خاطر زیبایی برگ هایشان پرورش داده می شوند، نور چندانی نیاز ندارند و به خوبی در محیط های نیمه روشن رشد می کنند. برگ های این گیاهان تحت نور ضعیف، نازک و دراز می شود. نور بیش از حد سبب سفید شدن وسط برگ های آنتوریوم و قهوه ای شدن نوک آن ها می شود.

گل آنتوریوم

 

آنتوریوم ها در محیط های باز رشد بهتری دارند و باید آن ها را زیر ۸۰ درصد سایه قرار دهید. در آپارتمان های تاریک می توانید از نورهای مصنوعی و لامپ های UV برای پرورش آنتوریوم استفاده کنید.

دمای مناسب برای آنتوریوم

بهترین دمای روز برای آنتوریوم ها بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد و بهترین دمای شب برای آن ها بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است. دماهای بالای ۳۰ درجه ممکن است سبب سوختگی برگ های آنتوریوم، رنگ پریدگی آن ها و زرد شدن برگ های پایینی گیاه آنتوریوم شود.

گیاهان آنتوریوم بومی مناطق گرم و استوایی بوده و نمی توانند دماهای پایین و زیر صفر را تحمل کنند. بهترین دما میانگین برای رشد آن ها بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است. گیاهان آنتوریوم را در مقابل وزش باد سیستم های سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع قرار ندهید.

آب و رطوبت مناسب برای آنتوریوم

این گیاهان آپارتمانی نیازمند آب کمی هستند. اجازه دهید در حد فاصل دو آب دهی، خاک خشک شود. اگر در منطقه ای گرم زندگی می کنید، هر دو تا سه روز یکبار به آنتوریوم ها آب دهید. اگر در منطقه ای بارانی زندگی می کنید، تنها در صورت نیاز به این گیاهان آب دهید.

مهم ترین نیاز آنتوریوم، زهکشی مناسب خاک است. ریشه های آنتوریوم باید مرطوب باشند ولی نباید در غرق در آب شوند. گدان آنتوریوم باید سوراخ زهکشی در کفش داشته باشد. برای اینکه زهکشی بهتری در گلدان آنتوریوم ایجاد شود، کف آن را با حدود سه سانتی متر سنگ ریزه پر کنید.

آنتوریوم نیازمند هوای مرطوب است. بهتر است که میزان رطوبت هوا برای پرورش آنتوریوم از ۶۰ درصد کمتر نشود. بنابراین گردگیری برگ و اسپات آن با یک دستمال نمناک سبب زیباتر شدن آن و سرحال شدنش می شود.

با وجود اینکه آنتوریوم ها می توانند خشکی را تحمل کنند ولی هر وقت خاک خشک شد به آن ها آب دهید زیرا خشکی سبب کاهش شدید رشد آن ها می شود. به علاوه، خشکی می تواند سبب سوختگی نوک برگ ها و آسیب ریشه شود. در مقابل، آبیاری بیش از حد سبب آسیب دیدن ریشه و زرد شدن ناگهانی برگ ها می شود.

کوددهی گل آنتوریوم

هر گل آنتوریوم باید ماهانه به میزان یک گرم کود کامل دریافت کند که هم دارای ریزمغذی ها (مثل آهن، مس، کبالت، روی، منگنز) و هم دارای درشت مغذی ها (مثل نیتروژن، فسفر، پتاسیم) باشد. اغلب پرورش دهندگان آنتوریوم از کودهایی که مواد مغذیشان سریعا آزاد می شود استفاده می کنند.

کوددهی گل آنتوریوم

در صورتی که گیاهان آنتوریوم چند ماه کوددهی نشوند، مشکل خاصی پیش نمی آید. بهترین کود برای گیاهان آنتوریوم دارای نسبت ۳ بخش نیتروژن، ۱ بخش فسفر و ۲ بخش پتاسیم است و اگر آن را تا یک-چهارم رقیق کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. از کودی استفاده کنید که به آهستگی مواد مغذی اش را رها می کند یا از از یک کود مایع در هر بار از دو بار آبیاری، استفاده کنید. اگر از نوع اول استفاده می کنید، هر دو تا سه ماه یکبار کود دهی کنید.

کود گاوی تازه که در حجم ۱۰ تا ۱۵ برابر آب غوطه ور شده باشد را به مدت ۴ الی ۵ روز نگه دارید و پس از فیلتر کردن، روی گیاهان آنتوریوم اسپری کنید. ادرار گاو نیز در صورت رقیق سازی با آب تا ۲۵ برابر، برای اسپری کردن روی برگ ها مناسب است. از کود NPK با نسبت ۱۹:۱۹:۱۹ با غلظت ۲ گرم بر لیتر نیز می توانید هفته ای یک بار استفاده کنید.

گلدان و خاک مناسب برای گل آنتوریوم

گدان آنتوریوم باید بزرگ و دارای زهکشی مناسب باشد. خاک گلدان باید دارای پایه پیت ماس با نسبت ۱ بخش پیت ماس، یک بخش پوست کاج و یک بخش پرلیت باشد. اگر گیاه خیلی جوان و کوچک است، نباید گلدان بزرگی داشته باشد تا خاک آن زود خشک نشود. خاک اطراف ریشه ها باید محکم بوده و پیش از اینکه آنتوریوم را به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید، باید ریشه آن، کل گلدان را پر کرده باشد.

گلدان گل آنتوریوم

نحوه تعویض گلدان آنتوریوم

در اواسط فصل زمستان که ریشه های جدید در حال رشد هستند، گلدان آنتوریوم را تعویض کنید. یک گلدان ۱۵ تا ۱۷ سانتی متری را تا نصفه با سنگ ریزه پر کنید. آنتوریوم نیازمند یک خاک دارای زهکشی بالا و مواد آلی فراوان هستند. همان نسبت خاکی که در بالا اشاره کردیم یا نسبت ۳ بخش پیت ارکیده، ۱ بخش خاک برگ و یک بخش ماس اسفنجی، برای رشد آنتوریوم ها عالی است. این خاک را می توانید با ماسه بادی، زغال خرد شده یا آجر پودر شده ترکیب کنید.

برای مشاهده ادامه این مطلب به مقاله گل آنتوریوم مراجعه کنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.